Fånga säsongen!
Ann-Sofie vill få konsumenter att välja grönsaker efter årstid

Ta vara på säsongerna. Det är Ann-Sofie Burholms budskap till sina kunder. Som ganska nybliven handlare i frukt och grönt vill hon återuppväcka känslan för vilka tider som olika grönsaker är extra smakrika.

Ann-Sofie Burholm

Namn:
Ann-Sofie Burholm.

Arbetar som: Butiksinnehavare.

Bor:
På Lidehäll, ett lantbruk utanför Enköping som mannens släkt drivit i fyra generationer.

Familj:
Man, två söner och en katt.

Läser just nu: Förutom facktidningar Nobels testamente av Liza Marklund.

Senast sedda film:
Minns inte. Har tittat på svalor och solnedgångar hela sommaren.

Gör på fritiden: Umgås med familj och vänner. I sommar har det blivit mycket bad i Mälaren.


Hösten har rotfrukter, sommaren färskpotatis. Sallad är ingen höjdare till jul. Men då finns olika sorters kål i stället. Om vi lär oss att acceptera säsongsvariationer, behövs inte så mycket genmanipulation och snabbodling, anser Ann-Sofie Burholm.
   Mat är både hennes arbete och allra största intresse. Hon är odlare och driver tillsammans med sin man ett ekologiskt jordbruk, hon är aktiv i ”Mat i Västmanland”, ”Slow Food” och ”Bondens egen marknad”. Sedan drygt ett år äger hon också Ericssons Frukt & Grönt i Västerås.
   – Jag tycker mycket om god mat. Färskpotatis med olika tillbehör och italiensk mat är jag väldigt förtjust i. Och jag tycker om säsonger, säger Ann- Sofie.

Suddiga gränser
Gränserna mellan olika säsonger har suddats ut lite när nya tekniker för förvaring, förädling och transporter har utvecklats. Därför har vi tappat något av känslan för vad som är extra fint och smakrikt just för tillfället, menar hon.
Intresset för mat och odling har hon haft länge, men att Ann-Sofie också blev affärsinnehavare var mest en slump.
   – Den enda försäljning jag hade sysslat med tidigare var att jag sålde ägg och grönsaker på mjölkpallen hemma vid gården. Att den här butiken var till salu fick jag veta genom en kompis. Först tänkte vi köpa den tillsammans. Men sedan blev det bara jag som köpte den, berättar hon.

Olika sorter samsas
Allra helst skulle hon vilja att allt i butiken var framställt enligt hennes egen matfilosofi; säsongens närproducerade och ekologiska produkter. Men det går inte att driva en affär så, menar hon. Därför ligger ost från ett litet mejeri i Karbenning sida vid sida med ost från Frankrike i ostdisken. Hon har olika sorters morötter, varav vissa är ekologiskt odlade och andra inte.
   – Men, säger hon, och lyfter upp ett knippe morötter, de här kommer från Italien. De är ekologiskt odlade, men har transporterats ända hit. Hur ekologiskt är det egentligen?

Misstänksamhet
– Min egen åsikt är klar, säger Ann-Sofie. Vi odlar självklart ekologiskt hemma på gården. Men jag har märkt att det finns människor som är misstänksamma mot de produkterna, även när de har samma pris som icke ekologiska.
   – Och andra kunder är skeptiska mot till exempel argentinska äpplen, som är besprutade och gasade. Det ena förstår jag, men inte det andra. Samtidigt vill jag möta så många kunders önskemål som möjligt.
   Ann -Sofie tycker sig märka att fler och fler barnfamiljer och ungdomar vill handla ekologiskt.
   – Jag tror att vi har kommit till ett vägskäl, till följd av Lidl och alla andra stora lågpriskedjor som öppnat butiker över hela landet. Antingen satsar man på lågpris eller så satsar man på kvalitet. Det som finns i huvudfåran får sin motvikt i mer nischade produkter. Folk vill veta vad de köper, säger hon.

 

Text: Yvonne Busk
Foto: Kim Lill