Här
utvecklas barnen
i eget tempo
Vid Solkattens
Montessoriförskola i Arboga leker barnen intensivt med klossar
och pussel när Gröna Draken hälsar på. Det
är ett kooperativ som drivs av barnens föräldrar.
Förskolan har en tydlig miljöprofil, personalen har
miljöutbildats och maten lagas av ekologiska råvaror.
Barnen bygger,
lyssnar på sagor och målar – precis som på
vilket dagis som helst. Men ändå är det mycket
som är annorlunda på Solkatten, både i verksamheten
och i den genomtänkta miljön. Alla möbler på
förskolan är i barnens höjd, även toaletter
och barnens kök med inredning i barnstorlek.
Med Montessoripedagogiken uppmuntras barnen
att klara sig själva och även att ta vara på sin
egen vilja och skaparkraft.
Att värna om miljön och förstå
ekologiska sammanhang är en viktig ingrediens vid Solkatten.
Förskolan flyttar ofta ut verksamheten, både till den
egna trädgården och på heldagsutflykter. Det
har lett till en förståelse för hur naturen fungerar.
– Barnen förstår att det inte
är farligt med insekter utan att de har en funktion. Inga
bin – ingen frukt, de sticks men gör sitt jobb, säger
Kia Forsberg.
Hon berättar att personalen har gått
miljökurser och att man strävar efter att få miljöcertifieringen
Grön Flagg.
Kia Forsberg håller just på och
skolar in yngsta dottern Elvira. Kia är en av de föräldrar
som var med och startade Föräldrakooperativet Solkatten
i Arboga år 2001.
– Det är ett medvetet val att ha
barnen i föräldrakooperativ, säger Kia Forsberg.
Vi vill att värderingar på dagis och hemma ska stämma.
Vi tycker till exempel att miljöfrågorna är viktiga.
Att det blev just Montessoripedagogik var något
som växte fram efterhand när föräldrarna jämförde
olika pedagoger och metodiker.
– Jag tycker att det är viktigt med
respekten för barn och att Montessori betonar vuxnas respekt
för barnens lek. Barnen leker väldigt mycket här
och de får leka färdigt.
Råvaror
från lokala handlare
Nud Phonasaen läser en saga för Tove och Ville. De sitter
nära varandra och är uppslukade av boken.
Nud arbetar annars i daghemmets kök.
Hon lagar maten av ekologiska råvaror, halvfabrikat förekommer
inte på Solkatten. Och hon bakar allt bröd för
att slippa konsistensgivare och onödigt socker.
– Vi köper från lokala handlare
och KRAV-märkt så långt det går, säger
hon.
Föräldrarna hjälper till att
stycka och paketera när hela och halva köttdjur köps
in.
Föräldrarna
städar
Att ha barn i ett föräldrakooperativt daghem innebär
mer jobb, men också större inflytande över barnens
uppväxtmiljö. Föräldrarna sköter städningen
efter ett rullande schema och har även jour för att
täcka upp om det fattas personal.
För föräldrarna kan det också
handla om trädgårdsskötsel och reparationer, liksom
möten och fester på daghemmet.
Monika Eek är Solkattens föreståndare.
Hon kände sig lockad av föräldrarnas engagemang
när hon, för knappt ett år sedan, började
arbeta på daghemmet.
– Här får alla vara med och
påverka. Föräldrarna är med i verksamheten
och även far- och morföräldrar känner sig
välkomna, säger hon.
Fönsterputsning
populärt
Vid förskolan finns en hel del Montessorimaterial, som klossar
och stavar för att stimulera barnen och lägga grunden
till ett logiskt tänkande.
En stor jordglob hänger från taket
och påminner om att Arboga är en plats mitt i världen.
Där finns även ett inbjudande avslappningsrum med mjuka
kuddar i varma färger och fantasifulla lampor. Och en populär
station för fönsterputs, liksom snickarbord och målargrejer.
Allt i barnens höjd så att de kan nå det på
egen hand.
Men ingen dator och tv.
– Vi erbjuder något annat, säger
Monika Eek. Dator och tv får barnen ofta tillräckligt
av hemma. Lek och social kontakt är viktigare för oss.
Och att inte ha bråttom, allt får ta sin tid. Bara
att klä på och av sig själv måste få
ta tid om man ska lära sig.
Italienskt
ursprung
•
Maria Montessori (1870-1952) var Italiens första kvinnliga
läkare. Hon upptäckte att inlärning, som
knyter an till ett barns eget utvecklingsstadium går
lättare. Att man bäst tar tillvara barnets spontana
lust för arbete, genom att låta dess eget intresse
vara motiv nog för att söka kunskap. Att barn
har en stor förmåga att koncentrera sig på
en intressant uppgift. Och att barn, som vill lära
något nytt, upprepar en övning om och om igen.
Med sin kunskap om människans tidiga
mognadsprocess, skapade hon förutsättningar för
barn att utvecklas till harmoniska och självständiga
vuxna. Frihet att välja aktivitet och möjlighet
att arbeta ostört i egen takt blev två av de
viktigaste förutsättningarna.
• Montessoris idé om inlärning
handlar om att gå från det konkreta till det
abstrakta.
”Hjälp mig att hjälpa
mig själv” är en montessoritanke, som grundar
sig på det faktum att ingen kan lära någon
annan något. Varje individ behöver hjälp
för att kunna lära sig, men själva inlärningen
måste var och en klara på egen hand.
I en montessorigrupp är lärarens
uppgift därför inte i första hand att förmedla
kunskap. Snarare att observera barnen och att vara lyhörd
och uppmärksam på varje barns utveckling. Och
att ge den stimulans som svarar mot varje barns mognad och
intresse.
• Pedagogiken bygger på noggranna observationer
av barns utveckling.
• Arbetsmetoderna växte fram som ett svar
på barnens egna behov och intressen.
• Pedagogiken grundar sig också på
en klar uppfattning om målet för uppfostran.
Och en filosofi om alla individers betydelse och alltings
samband på jorden.
Källa:
www.montessoriforbundet.a.se
|
Text:
Marita Gustavsson
Foto: Magnus Aronson
|