Väl övervakad oljetransport. Trafiken på Mälaren övervakas ungefär som på en flygplats: alla stora fartygs positioner och rörelser är hela tiden kända och rapporteras till mötande
fartyg.

Vad händer om ett oljefartyg havererar?
Varje vecka passerar fyra till fem fartyg lastade med olja in i Mälaren. Vad händer om något av dem havererar och börjar läcka olja som det kinesiska fartyget utanför Skånes kust i våras?

Risken är nog betydligt mindre än i Östersjön. Fartygen som går i Mälaren måste uppfylla särskilda krav. Det räcker inte med dubbel botten, de ska ha dubbla skrov. Därtill kommer att alla fartyg över 70 meters längd måste ha lots ombord. Det gäller därmed alla fartyg som går med petroleumprodukter.

Geografin hjälper till
– Men man kan inte säga att en olycka är omöjlig. Vid en kollision mellan fartyg hjälper det inte med dubbelt skrov, säger driftledare Anders Brödje vid sjöfartsverket.
   Därför övervakas trafiken på Mälaren ungefär som på en flygplats: alla stora fartygs positioner och rörelser är hela tiden kända och rapporteras till mötande fartyg.
   – Trafiken är inte riskfri, men sannolikheten för en olycka som den utanför Bornholm i våras är mycket liten, säger Anders Brödje.
Tillbud inträffar ytterst sällan, inte ens vartannat år.
   – Oljetransporterna är ändå en ständigt aktuell fråga. Ju mindre som händer, desto lägre beredskap, säger Lars Edenman på Mälarens
Vattenvårdsförbund.
   Han påpekar att om ett oljeutsläpp skulle inträffa hjälper Mälarens egen geografi till: man kan till exempel stänga in oljan genom att spärra av sund.
Därför har en modell tagits fram över hur olja kan tänkas sprida sig i Mälaren vid olika årstider, väderlek och vindriktningar.

Små utsläpp
Ansvaret för att bekämpa oljeutsläpp har Kustbevakningen.
   – Vi rycker ut ett par gånger varje år. Men utsläppen är små, och vi försöker ta hand om även så små mängder som 4-5 liter. Ofta handlar det om någon fritidsbåt som sjunkit, säger Olle Hermansson på Kustbevakningen.

Hinner ofta dunsta
I hamnområden har den kommunala räddningstjänsten ansvaret.
   – Men självklart åker vi utanför det området om det behövs, säger brandmästare Lennart Andersson på räddningstjänsten i Västerås.
   – Vi har båtar och länsor för att ringa in oljan. Däremot har vi inte utrustning för att ta upp olja, säger han.
   Varje år sker ett par-tre utsläpp av olja, bensin eller diesel i vattnet i hamnområdet. Men oftast är det så lite att det dunstar innan räddningstjänsten hinner sanera.

Text: Anders Jägeberg
Foto: Kim Lill