Väl övervakad
oljetransport. Trafiken på Mälaren övervakas ungefär
som på en flygplats: alla stora fartygs positioner och rörelser
är hela tiden kända och rapporteras till mötande
fartyg.
Vad
händer om ett oljefartyg havererar?
Varje
vecka passerar fyra till fem fartyg lastade med olja in i Mälaren.
Vad händer om något av dem havererar och börjar
läcka olja som det kinesiska fartyget utanför Skånes
kust i våras?
Risken är
nog betydligt mindre än i Östersjön. Fartygen som
går i Mälaren måste uppfylla särskilda krav.
Det räcker inte med dubbel botten, de ska ha dubbla skrov.
Därtill kommer att alla fartyg över 70 meters längd
måste ha lots ombord. Det gäller därmed alla fartyg
som går med petroleumprodukter.
Geografin
hjälper till
Men man kan inte säga att en olycka är omöjlig.
Vid en kollision mellan fartyg hjälper det inte med dubbelt
skrov, säger driftledare Anders Brödje vid sjöfartsverket.
Därför övervakas trafiken på
Mälaren ungefär som på en flygplats: alla stora
fartygs positioner och rörelser är hela tiden kända
och rapporteras till mötande fartyg.
Trafiken är inte riskfri, men sannolikheten
för en olycka som den utanför Bornholm i våras
är mycket liten, säger Anders Brödje.
Tillbud inträffar ytterst sällan, inte ens vartannat
år.
Oljetransporterna är ändå
en ständigt aktuell fråga. Ju mindre som händer,
desto lägre beredskap, säger Lars Edenman på Mälarens
Vattenvårdsförbund.
Han påpekar att om ett oljeutsläpp
skulle inträffa hjälper Mälarens egen geografi
till: man kan till exempel stänga in oljan genom att spärra
av sund.
Därför har en modell tagits fram över hur olja
kan tänkas sprida sig i Mälaren vid olika årstider,
väderlek och vindriktningar.
Små
utsläpp
Ansvaret för att bekämpa oljeutsläpp har Kustbevakningen.
Vi rycker ut ett par gånger varje
år. Men utsläppen är små, och vi försöker
ta hand om även så små mängder som 4-5 liter.
Ofta handlar det om någon fritidsbåt som sjunkit,
säger Olle Hermansson på Kustbevakningen.
Hinner
ofta dunsta
I hamnområden har den kommunala räddningstjänsten
ansvaret.
Men självklart åker vi utanför
det området om det behövs, säger brandmästare
Lennart Andersson på räddningstjänsten i Västerås.
Vi har båtar och länsor för
att ringa in oljan. Däremot har vi inte utrustning för
att ta upp olja, säger han.
Varje år sker ett par-tre utsläpp
av olja, bensin eller diesel i vattnet i hamnområdet. Men
oftast är det så lite att det dunstar innan räddningstjänsten
hinner sanera.
Text:
Anders Jägeberg
Foto: Kim Lill
|