Krönika

Åsa Stanaway, internationell säljchef för Västmanlands Kommuner och Landsting, märker en ökad efterfrågan av ”gröna” resealternativ

Res med eftertanke och gott samvete

 

Är turism och resor bra eller dåligt för en hållbar utveckling och en bättre miljö på vår planet? Jag skulle vilja säga att svaret är både och. Med fel tänk – eller kanske snarare inget tänk – kan en vanlig semesterresa sätta djupa spår och bidra till att förstöra en destination, och i förlängningen vår jord, för oss själva och kommande generationer. Men en resa som genomförs med lite eftertanke och rätt attityd kan faktiskt bidra till en bättre värld av social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Bra va? Men hur gör man då?

 

Ställ krav! Det är vi konsumenter som styr marknaden. Alla företag med lite självbevarelsedrift lyssnar på sina kunder. Om kunder ställer krav på ansvarstagande, kommer företag att börja erbjuda det. ”Money talks” som man brukar säga – finns det möjlighet att tjäna pengar på att erbjuda hållbara resor är företagen med på tåget. Det fantastiska är att de förmodligen till och med upptäcker att det finns pengar att spara genom att börja arbeta på ett mer hållbart och långsiktigt sätt.

Jag jobbar med internationell affärsutveckling, vilket i mitt fall innebär att försöka få utländska researrangörer att sälja resor till Västmanland. Dessa researrangörer efterfrågar allt oftare ”gröna” alternativ, eftersom det är vad de tyska, holländska och brittiska kunderna som köper deras resor vill ha.

Hur skiljer man på de företag som verkligen känner för och gör en insats för hållbarhet och de ”tomma tunnor” som basunerar ut att de gör en massa bra saker mest för att de tror att det finns pengar att tjäna? Det är inte alltid lätt, men genom att helt enkelt fråga kan man komma långt: Använder man närodlade produkter? Anställer lokala guider? Håller gruppstorlekar så pass små att de inte gör åverkan på naturområden? Deltar i några välgörenhetsprojekt? Utbildar personal i hållbarhetsfrågor? Utbildar kunder? Använder miljövänliga transportalternativ? Ställer krav på underleverantörer?

Hoppsan! Jag menar inte att man ska behöva hålla korsförhör med det lokala museet innan man gör en söndagsutflykt – ofta räcker det att ställa någon enstaka fråga. Blir du bemött av entusiasm och berättarglädje har du oftast hittat rätt. Ett företag som brinner för hållbarhet vet vad de talar om och berättar gärna framgångshistorier.

För att underlätta för kunder att göra bra, hållbara val finns också ett antal miljöoch kvalitetsmärkningar. I Sverige har Svenska Ekoturismföreningen märkt ett antal särskilt hållbara naturbaserade turistprodukter med ”Naturens Bästa”. Det alldeles nya kvalitets- och hållbarhetssystemet ”Swedish Welcome” hjälper företag att hela tiden sträva mot bättre social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Svanen, Gröna Nyckeln och Krav känner de flesta till.

Så ut och res i sommar! Res med lite eftertanke och gott samvete. Varför inte prova på några av de fantastiska upplevelser vi har här i Västmanland? Man behöver inte gå över ån efter vatten – och vi har många riktigt duktiga och hållbara företag som erbjuder spännande aktiviteter för alla åldrar.

Ha en härlig sommar!