Lektion i skogen. Läraren Maritha Kindberg har samlat eleverna för en lektion i hur människor reste förr. Joline Karlsson, lärarkandidat visar bilder på hästskjutsar, ånglok och andra fortskaffningsmedel.

Med naturen som klassrum

I Björskogsskolan i Valskog är det inne att vara ute. Och så har det varit länge. Varje onsdag flyttas lektionerna ut i naturen och daglig utevistelse är en självklarhet. Vinsten är en kreativare skolmiljö med piggare och lugnare elever.

Gröna Draken följer med på några utomhuslektioner en onsdag i slutet av april. Ute i skogen träffar vi först på de yngre barnen. Några sitter tillsammans med lärarna på stockar, småpratar och äter lugnt sin matsäck. Andra har ätit färdigt och klättrar glada och pigga på stenar, hoppar ner igen, balanserar på nedfallna träd, samlar pinnar och kottar. Det är skir grönska, fåglar sjunger och barnen leker – allt andas lugn och avspändhet.
  När lärarna visslar kommer eleverna springande och samlas i mindre grupper vid olika stationer. Det gemensamma temat är ”förr i tiden”. Barnen får skriva på griffeltavla och med bläck, lära sig namn på vårblommor och diskutera hur människor reste i äldre tider. Efter en stund byter de station.

Vi letar rätt på några äldre barn som lär sig matematik. Läraren berättar om gamla mått, hur man mätte och vägde förr. En av uppgifterna är att räkna ut hur många 25-öringar som behövs för att kunna köpa en boll som kostar 8,50 kr. Lite längre in i skogen pratas det om hur skolan fungerade för 100 år sedan. I en annan grupp berättar läraren om troll och oknytt, som människor fantiserade om förr i tiden. Och så är det några som håller på med bollspel.

Björskogsskolan ligger mitt i Valskog omgiven av hyreshus och villor helt nära skogen. Här går ett 80-tal elever från förskoleklass till årskurs 5. Sedan många år satsar skolan på att barnen dagligen ska vara utomhus och röra på sig. Varje onsdag är det utedag under förmiddagen. Veckans övriga dagar har alla elever idrott och utevistelse, som leds av idrottsläraren.
  Dessutom har hela skolan ”Uteliv” en heldag i månaden. Då arbetar eleverna åldersintegrerat i mindre grupper, femteklassarna är ledare för de yngre barnen.    
  Men hur kan en helt vanlig kommunal skola satsa så mycket på idrott och utevistelse?
  Läraren Eva Larspers berättar att arbetssättet vuxit fram genom åren. Det har bidragit till en stark sammanhållning och gemensamma värderingar på skolan.
  – Vi har alltid varit ute väldigt mycket, alla lärare är intresserade. Genom studiebesök lär vi oss mer och hittar nya former, förklarar hon.
  Per Hamrelius, som också är lärare på skolan, instämmer.
  – Det är mycket kreativt och roligt och innebär att vi måste samarbeta. Kunskaperna stannar kvar på ett annat sätt när vi är ute och barnen får arbeta praktiskt, säger han.

Skolans idrottslärare Gunilla Bjerregaard träffar alla elever varje dag. Hon betonar att det är viktigt att röra sig utomhus på kuperad mark.
  – Det är bra för balansen och det stärker skelettet. Eleverna blir piggare och får bättre kondition, säger hon.
  Inom utomhuspedagogiken arbetar skolan med teman utifrån ett treårigt schema. Alla mål i läroplanen finns med. Det fungerar bra att lära sig såväl engelska som svenska, matte, naturvetenskap och idrott utomhus.
  – Vi märker att barn som inte är vana att vara ute i naturen, och som kanske är rädda, blir lugna och tycker det är skönt i skogen, konstaterar Eva Larspers.

Text: Marita Gustavsson
Foto: Kim Lill