Matjätte satsar på närproducerat

I tre år har Coop Sverige samarbetat med lokala odlare och producenter i en satsning som heter Mat från regionen. Målet är att göra det lättare för konsumenterna att få tag på lokala råvaror och närproducerad mat.

Siw Kristiansen är ansvarig för Coops satsning Mat från regionen. Ett område som i det här fallet sträcker sig från Östergötland och Södermanland i söder via Västmanland och Uppland till Dalarna i norr. Hennes uppgift är att kartlägga och skriva kontrakt med lokala odlare och producenter och se till att varorna kommer fram på ett smidigt sätt till butikerna.
  – Det underlättar mycket för våra lokala odlare att de har en organisation som hjälper dem.
  Hon försöker få producenterna att börja samarbeta med varandra, till exempel lokala slakterier med lokala charkfabriker så att ett nätverk bildas.
  – Dessutom underlättar vi för de lokala producenterna genom att de kan samlasta sina varor med våra transporter till butikerna.

Men Coop har tuffa krav på de lokala producenterna. De kräver kvalitets- och miljöcertifiering enligt IP Sigill eller IP Livsmedelsförädling, sträckkodsmärkning av varorna och kollektivavtal med de anställda.
  – Det är oerhört viktigt för oss att producenterna är miljö- och kvalitetscertifierade och att de ger sin personal trygghet genom kollektivavtal. Annars är vi inte trovärdiga.
  Siw Kristiansen anser att Coop måste kunna garantera att maten verkligen är lokalt eller regionalt producerad.
  – Konsumenterna ska kunna lita på oss.

Text: Lilian Haraldsson