”Vi vill dra vårt

strå till stacken”

 

– För oss kom det här erbjudandet i rätt tid och med ett upplägg som är intressant, säger Mats Ringh på reklambyrån abSe Media. Företaget har sex anställda och arbetar framför allt med tjänster och produkter inom reklam och expo.
   – Vi har i flera år varit inställda på att kvalitets- och miljöcertifiera oss. Inte för att vi känt krav från marknaden – i vår bransch är det väldigt få som är certifierade. Beträffande miljöarbetet vill vi dra vårt strå till stacken, och certifieringsarbetet är ett bra sätt att öka vår egen kunskap om vad vi inom abSe kan göra för att bidra. Vår verksamhet har liten miljöpåverkan direkt, men indirekt kan vi åstadkomma en del, eftersom vi köper material utifrån.

Om det är en fördel att gå igenom certifieringsprocessen i grupp vet han inte ännu, det får visa sig.
   – Men vi får ut mer för insatsen än om vi skulle göra det på egen hand, säger Mats Ringh.
   Han gillar att han nu får verktyg för att tydligt kunna se vad olika delar av verksamheten kostar, exempelvis i energianvändning.
   abSe avser att gå hela vägen till ISO-certifikat för både miljö och kvalitet. Gentemot offentliga upphandlare är det ofta nödvändigt.