Hallstas bilpoolare
Effektivare resande med gemensamma bilar

Många anställda i kommunerna använder bil i tjänsten, sin egen eller kommunens. I Hallstahammar satsade kommunen på en egen bilpool för dem som behöver bil i jobbet. Det har lett till effektivare användning av bilarna och mycket mindre bilåkande.

Kommunpolitikerna i Hallstahammar ville veta vad resor och transporter kostar och tillsatte en arbetsgrupp för att utreda detta.
   Jan Lilja ingick i arbetsgruppen som tittade på alla kostnader för fordon och transporter och även arbetade fram en rese- och miljöpolicy för kommunen.
   – Ett av de alternativ som presenterades och sedan antogs var en bilpool i kommunen, säger Jan Lilja som arbetar som fordonssamordnare.
I mars 2005 satte bilpoolen i Hallstahammar igång med de bilar som redan fanns i kommunen. Innan starten hade Jan Lilja varit ute och pratat med många anställda.
   – Jag berättade om hur det fungerar praktiskt med alla detaljer och om fördelarna med en bilpool. Information är en viktig bit vid en sådan här förändring.
   Alla anställda som behöver använda bil i tjänsten kan använda poolens bilar. De utnyttjas av både kommunalråd, hemtjänstpersonal, vaktmästare och andra yrkesgrupper. Idag är drygt 450 personer anslutna till bilpoolen.

Bokas på internet
För att boka en bil måste man ha tillgång till en dator. Sedan är det bara att gå in på en bokningssida på internet och boka en bil med hjälp av sin egen kod. Nyckelhanteringen är enkel. Körkortet används som legitimation och läses av med en scanner för att öppna bilen. Innan det går att starta bilen måste man blåsa i en alkomätare.
   För dem som använder sig av bilpoolen finns många fördelar, framhåller Jan Lilja.
   – De har tillgång till nya, trafiksäkra, bensinsnåla och varma bilar i närheten av sin arbetsplats.
   När de anställda märkt att bilpoolen fungerar har många börjat cykla till jobbet.
   Med drygt ett års erfarenheter konstaterar Jan Lilja att det mesta fungerar bra och att många är nöjda med bilpoolen.
Men han sticker inte under stol med att det inte har varit bara positiva tongångar.
   – En del tycker det är jobbigt, det krävs att man planerar. Men folk har faktiskt blivit väldigt bra på att boka bil och det är mycket mindre slentriananvändning nu.

Sparar halv miljon
För kommunen har systemet med bilpool inneburit en kostnadssänkning med närmare en halv miljon kronor. Även verksamheternas kostnader har blivit lägre eftersom man betalar enbart för den tid man använder bilarna.
   – Som en uppföljning av kommunens trafikpolicy pågår nu en grundlig enkätundersökning om de anställdas resvanor, säger Jan Lilja.
Dessutom undersöks luften i Hallstahammar. Kanske är det miljön som tjänar allra mest på att bilåkandet minskat.
   – Vid nästa upphandling till bilpoolen ska vi se till att det blir miljöbilar, säger Jan Lilja.

Hyresgäster får egen bilpool


Text: Marita Gustavsson
Foto: Kim Lill