Att köpa dyr mat
kan vara lönsamt
Mat ska helst vara både billig och bra. Varför ska man egentligen köpa dyr svensk fläskfilé när den danska bara kostar hälften? Det beror på om du tycker att det har någon betydelse hur djuren behandlas eller hur långt maten rest innan den hamnar på ditt matbord.

I förra numret av Gröna Draken skrev vi om den tyska livsmedelskedjan Lidl som startar butiker i länet och lockar med låga priser. I det här numret har vi intervjuat två personer som har synpunkter på pris och kvalitet.
   Solveig Ingemarsson är socialdemokrat och ordförande i konsumentnämnden i Västerås. Hon efterlyser en mycket kraftfullare konsumentpolitik från regering och kommuner.
   – Det är inte lätt att vara konsument idag, och jag förstår att folk väljer det som är billigt, säger Solveig Ingemarsson. Men man ska veta vad det är man väljer, därför är det viktigt att varorna är ordentligt märkta och har innehållsförteckning.
   Hon tycker att vi ska handla mat från svenska bönder, annars är hon rädd för att de kommer att slås ut.
   – Vi har en god djurhållning och starka miljökrav i Sverige. Det kostar mer helt enkelt.
   Hon tar den danska fläskfilén som exempel och säger att grisarna står trängre i danska än i svenska svinstallar, de har oftare salmonella och får kontinuerligt antibiotika.

Bil behövs för att handla billigt
Solveig Ingemarsson menar att det inte alltid är billigt att köpa det billigaste.
   – Ta det här med toalettpappersrullar. De blir bara rullade lösare och lösare och tar slut hur fort som helst. Kanske är det rentav billigare att köpa dyrare toapapper.
   Många handlar i storköpsområden för att handla billigt. Solveig Ingemarsson tycker att det har gått för långt med utbyggnaden utanför städerna.
   – Som det är nu flyttar detaljhandeln till obebyggda områden utanför städerna. Man måste ha bil för att kunna handla där, mindre affärer slås ut, bostadsområden och stadskärnor utarmas.
   Hon menar att det får konsekvenser på många områden och vill att kommunerna gör ordentliga konsekvensanalyser innan de tillåter storköpsområdena att växa.
   – Man måste väga olika aspekter mot varandra och inte bara se det ur ett marknadsperspektiv. Miljö och trygghet är också viktigt.

”Det är olika vad vi uppskattar”
Lisbeth Kohls arbetar med konsument- och kvalitetsfrågor inom ICA. Hon betonar att det är olika hur människor bedömer vad som är värt att betala för.
   – Det är olika vad vi uppskattar. En person kan vara beredd att betala väldigt mycket för den första nypotatisen till exempel. En annan tycker att de ekologiska produkterna är värda sitt pris. Medan den tredje anser att en fin, välhängd biff måste få kosta, säger Lisbeth Kohls.
   En butik som har billiga varor som sin affärsidé väljer bort vissa aspekter, fortsätter Lisbeth Kohls. Det handlar om delar som till exempel ett brett sortiment, ett stort urval färskvaror, service och välutbildad personal.

Tid kan också vara pengar
Den som väljer de billigaste alternativen måste kanske avstå från ekologiska produkter, där man tagit hänsyn till miljön. Man betalar inte för etiska aspekter som god djurhållning eller arbetsförhållandena i tredje världen.
   – Det är en viktig uppgift för handeln att förena olika krav och samtidigt försöka få ett så rimligt pris som möjligt. Men det kostar att ha kontroll på varan genom hela kedjan.
   Lisbeth Kohls tycker att man ska tänka på vad man vill få ut av sina matpengar. Den som lagar den mesta maten själv får ut mer för pengarna än den som köper färdiglagat. Men tid kan också vara pengar.
   Hennes råd till oss konsumenter är att tänka efter vad som är viktigt. Under livet kan det växla vilken sorts kund man är och vad man uppskattar.


Text: Marita Gustavsson
Illustration: Marie Tallberg