”Bara fantasin sätter gränser”

Tiderna förändras. Strömsholms kanal som varit så viktig för utvecklingen av samhällen och bruk i Bergslagen rinner fortfarande i sin gamla fåra. Men kanalen har en helt annan betydelse idag. Kanoter och fritidsbåtar glider fram där pråmar och lastfartyg trängdes förr. Och nu lockar även en cykelled med nya upplevelser efter kanalen.

Strömsholms kanal följer Kolbäcksåns vattensystem utmed Sveriges äldsta bruksbygd, från Dalarna till Mälardalen, och passerar genom 14 sjöar.
   Under tre århundraden var denna vattenväg livsviktig som transportled. Gods såväl som människor fraktades på kanalen. Men nu handlar det om helt andra saker. Upplevelser, friluftsliv och turism.  – Vi insåg att det kommer att bli svårt att klara driften av kanalen på sikt, säger Håkan Helgesson. Kommunerna längs kanalen vill gärna vara med även i framtiden men de har inte ekonomi att stötta kanalbolaget i den utsträckning som behövs.

En känslig bransch
Håkan Helgesson har sitt kontor i Kanalmuseet i Hallstahammar, alldeles vid kanalen, och arbetar med ett projekt för att bevara och utveckla Strömsholms kanal.
   Kanaltrafiken är en känslig bransch med kort säsong, beroende av det nyckfulla sommarvädret och lagom vattennivå.

Turister ska lockas till kanalen
Kanalbolaget gjorde tillsammans med kommunerna längs kanalen och länsstyrelsen en ansökan till Strukturfondsdelegationen för mål 2 norra.
De sökte pengar från EU för att starta projektet ”Region Strömsholms kanal”.
   – Tanken bakom projektet är att vi ska klara av att hålla kanalen i gott skick. Men det handlar även om att starta kringaktiviteter för att locka turister till kanalen. Vi vill stimulera till nyetablering av företag och nya anställningar, säger Håkan Helgesson.
   Projektet består av många mindre projekt som alla på sitt sätt ska bidra till att skapa intresse kring kanalen. Det gäller utveckling av områden som natur och kultur, miljö, hälsa och företagande.

Många visar intresse
Projektet startade år 2000 och planeras pågå till år 2006. I Smedjebacken har ett nytt hamnmagasin byggts vid hamnen. Där är ett minimuseum och turistinformation inrymt.
   Andra projekt är gästhamnen i Borgåsund och Smedjebacken, som har miljöcertifierats enligt Blå flagg. Vidare har en Grön plan upprättats för att få underlag till att hålla kulturlandskapet i bra skick.
   Bryggor och ramper har byggts för att underlätta för kanot- och båttrafik. Ett nytt hus i gammal stil för kaféservering planeras till Skantzenområdet i Hallstahammar. Där låg tidigare en liknande byggnad.

– Det är bara fantasin som sätter gränser för vad vi kan göra längs med kanalen, säger Håkan Helgesson. Och det är roligt att så många visar intresse för Strömsholms kanal.

Text: Marita Gustavsson
Foto: Kjell Gustavsson

 


Ansvarig utgivare: Agenda 21 förbundet Västmanland