Bara
fantasin sätter gränser
Tiderna
förändras. Strömsholms kanal som varit så
viktig för utvecklingen av samhällen och bruk i Bergslagen
rinner fortfarande i sin gamla fåra. Men kanalen har en
helt annan betydelse idag. Kanoter och fritidsbåtar glider
fram där pråmar och lastfartyg trängdes förr.
Och nu lockar även en cykelled med nya upplevelser efter
kanalen.
Strömsholms
kanal följer Kolbäcksåns vattensystem utmed Sveriges
äldsta bruksbygd, från Dalarna till Mälardalen,
och passerar genom 14 sjöar.
Under tre århundraden var denna vattenväg
livsviktig som transportled. Gods såväl som människor
fraktades på kanalen. Men nu handlar det om helt andra saker.
Upplevelser, friluftsliv och turism. Vi insåg
att det kommer att bli svårt att klara driften av kanalen
på sikt, säger Håkan Helgesson. Kommunerna längs
kanalen vill gärna vara med även i framtiden men de
har inte ekonomi att stötta kanalbolaget i den utsträckning
som behövs.
En
känslig bransch
Håkan Helgesson har sitt kontor i Kanalmuseet i Hallstahammar,
alldeles vid kanalen, och arbetar med ett projekt för att
bevara och utveckla Strömsholms kanal.
Kanaltrafiken är en känslig bransch
med kort säsong, beroende av det nyckfulla sommarvädret
och lagom vattennivå.
Turister
ska lockas till kanalen
Kanalbolaget gjorde tillsammans med kommunerna längs kanalen
och länsstyrelsen en ansökan till Strukturfondsdelegationen
för mål 2 norra.
De sökte pengar från EU för att starta projektet
Region Strömsholms kanal.
Tanken bakom projektet är att vi
ska klara av att hålla kanalen i gott skick. Men det handlar
även om att starta kringaktiviteter för att locka turister
till kanalen. Vi vill stimulera till nyetablering av företag
och nya anställningar, säger Håkan Helgesson.
Projektet består av många mindre
projekt som alla på sitt sätt ska bidra till att skapa
intresse kring kanalen. Det gäller utveckling av områden
som natur och kultur, miljö, hälsa och företagande.
Många
visar intresse
Projektet startade år 2000 och planeras pågå
till år 2006. I Smedjebacken har ett nytt hamnmagasin byggts
vid hamnen. Där är ett minimuseum och turistinformation
inrymt.
Andra projekt är gästhamnen i Borgåsund
och Smedjebacken, som har miljöcertifierats enligt Blå
flagg. Vidare har en Grön plan upprättats för att
få underlag till att hålla kulturlandskapet i bra
skick.
Bryggor och ramper har byggts för att underlätta
för kanot- och båttrafik. Ett nytt hus i gammal stil
för kaféservering planeras till Skantzenområdet
i Hallstahammar. Där låg tidigare en liknande byggnad.
Det
är bara fantasin som sätter gränser för vad
vi kan göra längs med kanalen, säger Håkan
Helgesson. Och det är roligt att så många visar
intresse för Strömsholms kanal.
Text:
Marita Gustavsson
Foto: Kjell Gustavsson
|