Elbilar på väg.
Än så länge finns det inte många elbilar i Västmanland. Gröna Bilister tror dock att det blir fler elbilar framöver, inte minst tack vare en ny supermiljöbilspremie. Bilen på bilden tillhör Mälarenergi.

Vad är egentligen en miljöbil?

Det är lätt att gå vilse i miljöbilsdjungeln när ordet ”miljöbil” allt oftare dyker upp i bilannonserna. Gröna Draken har bett organisationen Gröna Bilister reda ut begreppen.

I början av 2000-talet ville flera kommuner minska bilismens klimat- och miljöpåverkan, och började gynna gas- och etanolbilar med gratis parkering och andra förmåner. Efter hand blev det en ganska vildvuxen flora av lokala regler och 2007 fick vi en samlad, statlig miljöbilsdefinition.

Vilka omfattas?
Bensin- och dieselbilar är miljöbilar om de släpper ut max 120 gram koldioxid per kilometer, motsvarande 0,45 liter diesel eller 0,50 liter bensin per mil.
  Etanolbilar får förbruka max 0,92 liter bensin per mil – det har inte funnits något standardiserat sätt att räkna förbrukningen på E85.
  Gasbilar får förbruka max 0,97 kubikmeter gas per mil, elbilar max 3,7 kWh. I praktiken är nästan alla bilar på förnybara drivmedel miljöbilsklassade och allt fler dieslar klarar kraven. Bensinbilar som kvalar in är hybrider. Nu finns det miljöbilar i alla storleksklasser och från nästan alla bilmärken, och miljöbilarna står för drygt 40 procent av nybilsförsäljningen.

Vad får man?
Den som kör miljöbil slipper fordonsskatten i fem år, har gratis parkering i knappt trettio kommuner och kan få billigare lån och försäkring. Väljer man en gasbil, en laddhybrid eller en elbil har man dessutom 40 procent lägre förmånsvärde. Och miljönyttan har man alltid.

Vad händer?
Den 1 januari 2013 skärps miljöbilsdefinitionen. Reglerna är inte klara än, men Gröna Bilister erfar att utsläppskraven skärps till 95 eller 100 gram CO2 per kilometer i genomsnitt; ju tyngre bil, desto mer får den släppa ut. Bilar som framförs med biodrivmedel får släppa ut mer ur avgasröret, eftersom huvuddelen är förnybart. Inga krav ställs på bilens övriga utsläpp, på buller eller på trafiksäkerhet.

Hur bra är det?
Gröna Bilister har länge önskat en skärpning av miljöbilsdefinitionen, men är kritiska till förslaget. Det sitter inte fler passagerare i en tung bil än i en lätt. Och bilarna behöver bli lättare, så det är dumt att gynna tunga bilar. Krav borde ställas också på utsläpp som orsakar astma, luftrörsbesvär och cancer, och bara trafiksäkra bilar borde få förmåner. Bensin och diesel borde inte längre godkännas, eftersom regeringens mål är en fossilbränsleoberoende transportsektor.
  Men den slutgiltiga definitionen av en ny miljöbilsdefinition är ännu inte beslutad.


Text: Mattias Goldmann
Foto: Lasse Fredriksson