Fem frågor till…

Fredric Dahlgren vid Koppen AB, som
försöker få fler arbetsplatser att välja Rättvisemärkt kaffe.

Ni har genomfört en kampanj för att fler arbetsplatser ska välja Rättvisemärkt kaffe. Varför tog ni ett sådant initiativ?
   – Vi har länge haft ekologiska och Rättvise-märkta alternativ som till exempel kaffe, te och choklad. Men tyvärr har intresset varit lågt på grund av att många inte vet vad Rättvisemärkt innebär. Därför genomför Koppen en kampanj just nu för att få ut information och öka medvetenheten. Vi administrerar så att våra kunder blir registrerade hos Rättvisemärkt och på Gröna Drakens hemsida över arbetsplatser som dricker Rättvisemärkt. Vi ombesörjer även diplom till kunderna från Rättvisemärkt.

Hur har det gått?
   – Vi märker en tendens till ökad medvetenhet hos våra kunder. Men det är en process som man får räkna med tar tid. Vi sår i varje fall några frön och räknar med att det ger resultat på sikt. Under våren bjuder vi in till Öppet hus där bland andra Föreningen för Rättvisemärkt ska medverka i ett seminarium.

Blir det dyrare med Rättvisemärkt?
   – Det är lite dyrare, cirka tio öre per kopp.

Vad gör ert företag?
   – Vi förser cirka 300 arbetsplatser i Mälardalen med kaffe, vatten, färska smörgåsar, frukt och annat som behövs i en bra pausmiljö.

Tänker ni på miljön i vardagsarbetet?
   – Ja, det är viktigt att tänka på miljön och vi försöker ständigt göra miljöförbättringar. Vi var det första företaget i vår bransch i Mälardalen som blev miljöcertifierade enligt ISO 1400. Vår personal utbildas kontinuerligt i miljöfrågor.