Handla för framtiden

Två bilder hämtade från Västmanland idag. De har inte direkt med varandra att göra. Men ändå har de det.
   Den ena handlar om bonden strax utanför Västerås som vände sig till 26 olika butiker för att höra om de ville sälja hans ekologiskt lokalproducerade nötkött. Av dessa var det bara fyra som nappade. Tre av dem drog sig snabbt ur, endast en blev kvar. Men i den butiken, där köttet tydligt skyltades som närproducerat och ekologiskt, blev intresset från kunderna stort.
   Den andra bilden är lågpriskedjor som nu breder ut sig över länet med det huvudsakliga säljargumentet att vara billigast. I Lidl-butikerna, till exempel, lyser både lokalproducerat och ekologiskt med sin frånvaro.

Frågan är då vad vi konsumenter egentligen vill ha. Är det billigt, billigare, billigast som gäller? Eller ställer vi högre krav på det vi stoppar i oss själva och våra barn? Och hur förhåller det sig med priset? Är det säkert att det lägsta priset är billigast om man ser till kvalitet, långsiktighet, miljöaspekter och andra gemensamma framtidsfrågor?
   I det här numret av Gröna Draken kan du läsa mer om ekobonden och om butiken som valde att sälja hans kött. Vi presenterar också olika röster om Lidl. Dock ingen från Lidl själva, eftersom de har som policy att inte svara på frågor om exempelvis miljömärkning, uthållighet eller etik.
   Läs, begrunda och ställ frågor i din butik. Och kräv svar. De som vägrar att svara på frågor om varornas innehåll och miljöpåverkan tycker jag inte borde ha några kunder!

Miljö- och hälsofrågor blir lätt negativa. En miljökatastrof har inträffat någonstans eller också handlar det om en företeelse som skapar hälsoproblem i någon form. Radon är ett exempel på det senare.
   Visst är det viktigt att lyfta fram problemen, men det är kanske ännu viktigare – och framförallt roligare – att rapportera om det som är positivt. Vi berättar utförligt om den stora radonsanering som bostadsföretaget Mimer i Västerås och Hyresgästföreningen driver tillsammans. 4 500 lägenheter har mätts och till årsskiftet ska alla lägenheter som har för höga värden vara sanerade.

Annars är det jubileum på gång. Både Gröna Draken och tidningens ägare, Förbundet Agenda 21, fyller tio år. Det ska vi fira på olika sätt. Främst genom att med ännu större energi och målmedvetenhet arbeta för att Västmanland ska bli det mest hållbara länet i Sverige. I det arbetet ska vi alltmer leva upp till våra ambitioner att vara en pådrivare, nätverksbyggare och kunskapsbank.
   Just nu omfattar vårt handlingsprogram inte mindre än 52 aktiviteter som sedan april i fjol har genomförts, påbörjats eller planeras.
   Till hösten kommer vi också att sammanfatta våra erfarenheter av tio års arbete och blicka ytterligare ett decennium framåt. För än kan vi inte slå oss till ro, det finns många angelägna och spännande uppgifter att engagera sig i för att uppnå ett hållbart samhälle.
Trevlig läsning!


   
Kjell Gustavsson, redaktör
kjell@media21.se