Krönika
av Lennart Gladh
Baltikumexpert, Världsnaturfonden. WWF

Förnybart bränsle – ohållbar produktion

Miljövänliga varor och -produktion har blivit ett marknadsföringsargument bland många andra.
Som konsument blir det därför allt viktigare att inte nöja sig med denna allmänna ”rubrik” utan försöka se vad som egentligen döljer sig bakom den.
    Det gäller inte minst energiproduktion, i form av värme och el, där termer som miljövänligt, förnyelsebart och biobränslen skapar än större förvirring.
   När olika bränslen diskuteras talar man oftast bara om ett av miljöproblemen: att utsläppen av koldioxid bidrar till växthuseffekten. Det finns dock många andra miljöaspekter att beakta.

Vad är då biobränsle och förnybar energi?
• Med biobränslen avses (oftast) bränslen som relativt snabbt förnyas, som trä, gräs och halm. Koldioxidutsläppen som sker när de förbränns tas snabbt åter om hand av den nya skog eller nya gröda som växer upp.
• Med miljövänlig energi avses (oftast) såväl biobränslen som vindkraft, solenergi med mera.
• Med förnybar energi avses (oftast) allt som anges ovan, men även till exempel vattenkraft.
Med andra ord är det inte helt lätt att som energikonsument orientera sig.

Västmanlands största energiproducent, Mälarenergi, går alltmer över till torv som bränsle. Företaget har också börjat köpa in skog från Östeuropa. Det gör att frågan om miljövänlig energiproduktion blir konkret för många västmanländska konsumenter.
   Den torv som bränns kommer till stor del från en torvmosse utanför Pärnu i Estland samt från Vitryssland – naturligtvis för att den är billigare än svensk.
   Är då torv förnybar och ”miljövänlig”? Nej, enligt alla vetenskapliga fakta och de flesta länder och instutitioner. Men ja, enligt svensk energipolitik.
Torv som bränsle fick ett uppsving från år 1980 och framåt helt beroende på politiska beslut. Torven är undantagen från koldioxidskatt och energiskatt, och därmed kortsiktigt lönsam.
   Fakta är dock att torv leder till stora koldioxidutsläpp, cirka 2 procent av Sveriges samlade koldioxidutsläpp. Torv innehåller också mer kväve och svavel än biobränslen.
   Visserligen återbildas torv, men i vårt klimat med bara cirka 1 millimeter om året. Det betyder att ett torvdjup på 2 meter tar 2000 år att skapa. Tidsperspektivet för påverkan på växthuseffekten handlar om 100–200 år.
Torven har även en mängd ekologiska funktioner, inte minst har myrar ofta höga naturvärden.
   Dessa fakta förändras inte för att torven bryts i Estland eller Vitryssland. I Vitryssland är det vanligt att de våtmarker som exploateras har höga naturvärden och att produktionen sker under miljömässigt primitiva former.

Hur är det då med den importerade skogsråvara som Mälarenergi sedan en längre tid tillbaka lagrar på Johannisbergs flygplats utanför Västerås?
   Jo, den är ett biobränsle, till skillnad mot torven ökar den inte andelen koldioxid. Men är den miljövänlig?
   Knappast, vilket en närmare titt på råvaran visar. Där finns en mängd olika trädslag, bland annat grova aspar och alar, som är värdefulla för den biologiska mångfalden. Där finns även döda och halvdöda träd, också de värdefulla. Troligen har många av dem stått nära vatten och påverkats av översvämningar – återigen en indikation på höga naturvärden. Faktum är att mycket av det som ska eldas upp är sådant som man har bestämt ska sparas inom svenskt skogsbruk.

Undersökningar, som Världsnaturfonden WWF har gjort i Ryssland, visar att en stor del av avverkningen sker svart – med andra ord olagligt. Detta innebär att den är oförsvarbar såväl miljömässigt som ekonomiskt, även om den gör råvaran billig.
   Ska biobränslen från andra länder kallas miljövänliga bör ett minikrav vara att köparen har kunskap och garantier för att produktionen sker på ett lagligt och ekologiskt hållbart sätt. Forest Stewardship Council, FSC, är ett certifieringssystem för skogsbruk som ska garantera detta och som borde tillämpas.
   Så frågan är nu om Mälarenergi – av rent ekonomiska skäl – alltmer ska styra om energiproduktionen till att baseras på importerad torv och skogsråvara från Öst? Om så är fallet har den miljövänliga profilen krackelerat!