Synpunkter
på tillväxtprogram för Västmanlands län
2004-2007
I den regionalpolitiska
propositionen (2001/02:4) sägs att de regionala tillväxtprogram
som nu föreslås, som en fortsättning på
tillväxtavtalen, är avsedda att utgöra basen i
det långsiktiga arbetet för en hållbar regional
utveckling samt "Att främja en hållbar regional
utveckling innebär att prioritera lösningar inom politiken
som ger synergieffekter mellan de ekonomiska, sociala och ekologiska
perspektiven. Det handlar om att hitta helhetslösningar som
påverkar inriktningen av den regionala utvecklingen mot
en mer hållbar samhällsutveckling."
Förbundet
Agenda 21 anser det viktigt att lyfta hållbar utveckling
utifrån att de 15 nationella miljömålen får
genomslagskraft i Västmanland. Lika viktigt är att jämställdhetsfrågor
och integration ges utrymme för att främja de tre strategiska
områdena; arbetskraftsförsörjningen, entreprenörskap/företagande/företags-klimat
och innovationssystem/kluster.
Tillväxt
och hållbar utveckling
Hållbar
tillväxt innefattar ekonomisk, miljömässig och
social hållbarhet. Om regeringens vision om ett ekologiskt
hållbart samhälle ska bli verklighet måste även
tillväxten vara miljömässigt hållbar. Kraftsamlingen
för de regionala tillväxtprogrammen är en möjlighet
att ta ett helhetsgrepp på utvecklingen mot ett långsiktigt
hållbart Sverige. Länsstyrelser, kommuner, näringsliv
och andra regionala aktörer har en viktig roll i arbetet
med att forma innehållet i tillväxten.
En hållbar
tillväxt förutsätter att en ökad ekonomisk
aktivitet inriktas mot god hushållning med natur- och kulturresurser
och minskad miljöpåverkan. Häri ligger ett omfattande
behov av kunskaps- och teknikutveckling som innebär en stor
utmaning och tillväxtpotential för näringslivet.
De regionala tillväxtavtalen innebär en möjlighet
att ta ett helhetsgrepp för att skapa förutsättningar
för en hållbar regional utveckling genom att lyfta
fram miljöfrågorna som en drivkraft för utveckling
och tillväxt.
I flera länder
är miljösektorn en av de snabbast växande delarna
i ekonomin. OECD räknar med en tillväxt inom miljösektorn
på 5,5%. Det innebär att den i förhållande
till andra sektorer är en tydlig framtidssektor. Förutom
miljöteknikföretag har många kunskapsföretag
med miljöinriktade tjänster vuxit fram. De företag
som satsar på ett bättre miljöarbete och en resurseffektiv
produktion står sig ofta starkare i konkurrensen när
alltmer miljömedvetna konsumenter och producenter i ökande
grad efterfrågar miljöanpassade alternativ.
Det är
av avgörande betydelse att lyfta fram miljöfrågorna
som en drivkraft för utveckling och tillväxt i arbetet
med de regionala tillväxtprogrammen. De företag som
satsar på ett bättre miljöarbete och en resurseffektiv
produktion står sig starkare i konkurrensen när alltmer
miljömedvetna konsumenter och producenter i ökande grad
efterfrågar miljöanpassade alternativ. Genom att beakta
miljön redan vid planeringen av tillväxtprogrammen kan
man bättre utnyttja de möjligheter en miljödriven
tillväxt ger samt undvika framtida miljöförstöring.
Därmed kan företag med resurseffektiva och miljöriktiga
produkter och tjänster minska sina kostnader samt stärka
befintliga och vinna nya marknader.
Förbundet
Agenda 21 i Västmanland befinner sig i en ny spännande
utvecklingsfas där vi kommer att utgå från vår
nya vision för Västmanland. Visionen är långsiktig
och innebär att vi utvecklas fem hörnpelare för
hållbar utveckling tillsammans med medlemsorganisationerna;
kommunerna, landstinget, företagen och de ideella organisationerna.
De fem hörnpelarna är långsiktighet, solidaritet,
ekologi, hållbara relationer och delaktighet.
Förbundet
kommer genom nya samarbetsformer försöka integrera näringsliv
och hållbar utveckling. Konkret kommer förbundet att
ansöka om medel från EU:s strukturfond innovativa
åtgärder, med temat Hållbara företag
i nätverk. Redan årskiftet 04/05 hoppas vi kunna
presentera resultat.
Strategier
för miljöintegration i tillväxtavtalen
Hållbar
utveckling är en strategisk fråga för regional
utveckling och hållbar tillväxt som inte kan särbehandlas
utan behöver integreras i programarbete och utvecklingsmål.
Vi tror att
förbundet med dess medlemsorganisationer från näringslivet,
ideella organisationer, samt offentlig verksamhet kan bidra till
kunskap och utveckling för att miljöfrågan kan
integreras i tillväxtarbetet.
Vi vill konkret
vara med som en aktör och vara en arena för samtal och
dialog mellan kommuner, länsstyrelse och näringslivet
för att horisontellt integrera miljö och tillväxtarbetet.
Partnerskap i tillväxtavtalen är en bra grund för
att bilda en plattform där vi tror FA 21 kan spela en aktiv
roll.
Vi vill gärna
delta tillsammans med aktörer för att ta fram en strategi
för miljöintegration. En strategi kan utgå från
tre faser.
Fas 1.
Programarbete prioritera insatsområden som bidrar
till hållbar regional utveckling
Synergieffekter mellan regionala miljömål och näringslivsutveckling
Fas 2. Genomförandet organisation, utveckla
kluster inom miljöområdet, krav på miljönytta,
bedöma och besluta projekt genom checklistor och regionala
miljömål som överensstämmer med krav på
miljönytta
Fas 3. Uppföljning och utvärdering checklistornas
krav på miljöeffekter och miljönytta bedöms,
samt i vilken utsträckning projekt bidragit till ekologisk
hållbar utveckling genom avstämning mot de regionala
miljömålen.
Regeringen
gav den 14 mars 2002 ett antal myndigheter i uppdrag att identifiera
potentiella områden för samordning av ett antal politikområden.
Syftet med uppdraget är att öka den sammanlagda effektiviteten
i de insatser som genomförs och att därigenom förstärka
lokala arbetsmarknadsregioners långsiktiga utveckling samt
bidra till en hållbara tillväxt.
Regeringen
har i sitt uppdrag bedömt att ett antal politikområden
kan bidra till ett mervärde genom en utvecklad sektorssamverkan.
Dessa politikområden är:
- Regional
utvecklingspolitik
- Näringspolitik
- Arbetsmarknadspolitik
- Utbildningspolitik
- Forskningspolitik
de delar som avser utveckling av innovationssystem
- Transportpolitik
Tillväxtprogrammet
skall bidra till en hållbar tillväxt omfattande ekonomiska,
sociala och miljömässiga aspekter. Det innebär
att underlag som speglar de tre aspekterna såväl de
sociala och miljömässiga som de ekonomiska faktorerna
behöver lyftas fram från början och utgöra
en gemensam grund i programarbetets samtliga faser. Tillväxtansvarig
organisation bör tillse att en god och relevant kompetens
inom hållbar utveckling säkras genom bemanning och
utbildningsinsatser. Tillväxtprogrammet bör belysa hur
synergieffekter mellan de ekonomiska, sociala och miljömässiga
aspekterna ska tas tillvara.
Förbundet
Agenda 21 i Västmanland tycker att länsstyrelsen har
en viktig roll som tillväxtansvarig organisation bygga nätverk,
kluster och ta tillvara kompetensen i regionen för att integrera
miljöfrågorna på ett bättre sätt en
förra tillväxtprogrammet.
Källförteckning
- Naturvårdsverket,
Bredda perspektiven! Miljöintegration i tillväxtprogrammen,
rapport 5163, 2001
- NUTEK,
Nationell samordning för regional utveckling rapport
II, 2003-09-30
- Naturvårdsverket,
Det nya tillväxtarbetet, - förändringsarbete
för en hållbar regional utveckling, Rapport 5263
- Naturvårdsverket,
Miljöintegration miljöledning, miljömål
och tillväxtavtal, erfarenheter från fyra län,
2000
På uppdrag av styrelsen Förbundet Agenda 21 i Västmanland
Andreas
Porswald
Ordförande
|