Om Fossilfritt Västmanland 2015 Begränsad klimatpåverkan Vad är energi? Lokalt klimatarbete Aktuellt Tips & Trix Fossilfri kommun Solenergi-skola Energi på Menyn Frågor och svar Nyhetsarkivet Gröna Draken Informationsmaterial Energiprojekt Länkar Kontakt Energi startsida FA21:s startsida |
Äntligen - cykel på tåg! Två cykelplatser på varje tåg Att göra det möjligt att ta med sig cykeln på tåget är en fråga som Förbundet Agenda 21 och Gröna Draken drivit länge. Det är viktigt för att göra det möjligt för fler att välja tåget framför bilen. Utveckling av kollektivtrafikens attraktionskraft – Ju fler bilar som stannar hemma desto bättre är det för miljön. Vi ser det här som ett led i utvecklingen av kollektivtrafikens attraktionskraft, säger Tåg i Bergslagens vd Lennart Burström. FAKTA: Cykel ombord på Tågkompaniets tåg Fakta från pressmeddelandet: Gäller på alla tåg och alla avgångstider inom Tåg i Bergslagens område, med undantag för Västerdalsbanan, vissa tåg mellan Ludvika och Falun samt då vi har ersättningstrafik istället för det ordinarie tåget. Det kostar inget att ta med cykeln, men det finns några saker som vi vill göra resenären uppmärksam på. · Två cyklar får plats på varje tåg. Det går inte att förboka dessa platser. Finns det plats så finns det. Är det fullt så är det. · Cykelplatserna är gjorda för vanliga cyklar. Resenären kan alltså inte ta ombord tandemcykeln, cykelkärran eller liknande. · Resenären ansvarar själv för att cykeln kommer på och av tåget. På så sätt kan resenären bidra till att tåget kommer i väg i tid. · Det finns en särskild anordning ombord för att säkra cykeln under resan. Resenären ska använda den, annars kan människor göra sig illa när de går förbi. · Resenären ansvarar själv för cykelns väl och ve under resan. Tågkompaniet kan inte ta ansvar för eventuella skador på cykeln. · Ibland ersätts tåget med buss en viss sträcka. Då kan vi inte garantera att cykeln kommer fram samtidigt som resenären. Resenären kan prata med tågpersonalen för mer information. Anna Malmström 2009-06-16 |
|
||||||||