Regional mötesplats
Vår roll är att vara pådrivare, kunskapsspridare och nätverksbyggare för hållbar utveckling. Vi är över 80 medlemmar från både offentlig, privat och ideell sektor
i Västmanlands län med omnejd.


Fossilfritt -
Aktiviteter och projekt
i Västmanland

Visa  




Om Fossilfritt Västmanland 2015

Begränsad klimatpåverkan

Vad är energi?

Lokalt klimatarbete

Aktuellt

Tips & Trix

Fossilfri kommun

Solenergi-skola

Energi på Menyn

Frågor och svar

Nyhetsarkivet

Gröna Draken

Informationsmaterial

Energiprojekt

Länkar

Kontakt

Energi startsida

FA21:s startsida

 

Transportplaner utesluter cyklisters behov

Regeringen bör ge Vägverket och vissa län bakläxa för deras transportplaner. Det anser Naturskyddsföreningen efter en granskning av hur förslagen till transportplaner på nationell och regional nivå hanterar cyklisternas behov.

Vid årsskiftet väntas regeringen fatta beslut om hur anslagen till
väginvesteringar ska fördelas mellan länen. Fram till år 2015 ska regeringen
sammanlagt investera 77,5 miljarder kronor i det nationella och regionala
vägnätet.
  Regeringen har också som mål att öka cykeltrafikens andel av antalet resor. Men trots det är inga pengar öronmärkta för cykeltrafiken.

Nonchalant hantering
Dessutom visar en ny granskning att hälften av länen i Göta- och Svealand
har ofullständiga, eller helt saknar, redovisningar av eventuella satsningar
på cyklister i sina transportplaner.
  - Här krävs en rejäl uppryckning, säger Svante Axelsson, generalsekreterare för Svenska Naturskyddsföreningen. Regeringen måste ge länen, regionerna och Vägverket tydliga anvisningar för hur deras satsningar på cykeltrafik ska redovisas. Om myndigheterna hade hanterat bilisternas behov på samma nonchalanta sätt hade det blivit ramaskri.


Blygsam ökning
Cykeltrafiken har ökat blygsamt de senaste 20 åren. Biltrafiken har däremot
ökat med 50 procent och beräknas att fortsätta öka. Andelen cykeltrafik av
det totala antalet resor minskar alltså betänkligt istället för att öka.
  - Om regeringen menar allvar med sitt mål bör den ange en lägsta nivå för
Vägverkets satsning på cyklisterna, säger Mats Mattsson vid Cykelfrämjandet.
Pengarna måste öronmärkas för detta ändamål. Att fler väljer cykeln framför
bilen innebär stora vinster både för folkhälsan och miljön.
  Skillnaderna mellan länen i rapporten är stora. Halland och Gotland är
föredömliga län medan Länsstyrelsen i Västmanland helt bortser från
regeringens mål för cykeltrafiken.


Källa: www.snf.se

2003-10-23

 


Statistik och fakta
över nuläget i länet.

Läs mer  




Har du en fundering 
med koppling till 
energi?

Fråga här  




Dela med dig
av smarta idéer.

Tipsa här